Markedsføring kan være en svær disciplin at mestre. Det kan først og fremmest være svært at gennemskue, hvilken markedsføringskanal der er den mest gunstige med udgangspunkt i ens produkt, målgruppe m.v. Vi har selv stået i nøjagtigt samme situation og har derfor mulighed for at rådgive dig. I første omgang vil vi gerne redegøre for, hvorfor det ikke er hensigtsmæssigt at satse alt på én kanal.
Læg ikke alle æg i samme kurv
Dette råd er ikke kun godt, når det handler om investeringer, men også når det handler om markedsføring. Du får nemlig sjældent noget godt ud af at bruge hele markedsføringsbudgettet på én kanal. Det er for eksempel risikabelt at bruge alle pengene på søgemaskineoptimering, idet man fra den ene dag til den anden kan miste størstedelen af ens trafik og forretningsgrundlag, hvis man er uheldig. Generelt handler det om at sprede risikoen.
Ovenstående betyder selvfølgelig ikke, at du ikke kan satse mere på nogle kanaler end andre. Oplever du for eksempel, at du får mange kunder via de sociale medier, så kan det formentlig være en god idé at satse mere på social marketing. Det er alfa og omega, at du tager udgangspunkt i reelle data som konverteringsrater og indtjening pr. klik, når du skal vurdere, hvilken form for markedsføring som giver bedst.
Hvilken afregningsform er mest gunstig?
Som forretningsindehaver og markedsføringsansvarlig skal du være bekendt med, at der findes forskellige afregningsformer, når man annoncerer på nettet. Der findes både ppc, ppa, cpa og cpm. Du kan læse alt om de forskellige afregningsformer, herunder om deres fordele og ulemper, på nettet ved interesse. Mange arbejder kun med ppc, men der er også god idé i at eksperimentere med ppa, hvor man kun betaler for udførte handlinger i form af ordrer, downloads m.v. Google Analytics bliver din bedste ven, når du skal måle og vurdere, hvor stor værdi din markedsføring tilfører din forretning i kroner og ører.
Kilde: Henrik Bondtofte – guide om PPC Pay per click