Erhvervstip: Kunde- og medarbejderbinding

Som følge af globaliseringen og internettet bliver konkurrencen i erhvervslivet hårdere og hårdere. Dertil kommer manglen på faguddannede medarbejdere og demografisk forandring. Der er færre og færre veluddannede unge mennesker, mens andelen af den ældre generation i befolkningen stiger, og de har på den anden side andre behov og krav. Det, som virksomhederne altså ubetinget har brug for, er enestående egenskaber. Tiltag til at binde kunder, og ikke at forglemme, medarbejdere, er i dag blevet ufravigeligt.

Relation til kunden

Naturligvis drejer det sig ved kundebindingen meget om at henvende sig til nye kunder, men den eksisterende kundekreds må dog ikke tilsidesættes. Der skal dog differentieres endnu mere: ikke alt, hvad der tiltaler unge kunder, falder i de ældres smag, og omvendt. Det, der er vigtigt for alle aldersgrupper, er den personlige kontakt og service. Den bedste kundebinding er en god relation på et emotionelt plan. I forbindelse med personaliserede tilbud eller arrangementer kan meget opnås. Tiltag som regelmæssige events eller et pointsystem med særlige rabatter er kun to af mange muligheder.

…og til egne medarbejdere

Med hensyn til manglen på faguddannede medarbejdere må medarbejderbindingen heller ikke undervurderes. Højt kvalificeret arbejdskraft er et vigtigt aktiv for enhver virksomhed. Det er desuden allerede bevist, at en god aldersgruppeblanding i virksomheden fører til en større produktivitet. De ældre medarbejdere kan med deres mangeårige erfaring lære de unge meget, mens de unge medarbejdere er langt mere fortrolige med den nye teknologi og internettet som medie. Desuden er tilfredse medarbejdere det første skridt til kundebinding, for hvordan skal en salgsmedarbejder, som ikke er overbevist om sin arbejdsgiver, overbevise en kunde om virksomheden?

Skabe incitamenter

Muligheder for videreuddannelse og en harmonisk work-life-balance anses for tiden for et must for en attraktiv arbejdsplads. Andre tiltag for medarbejderbindingen bør udvælges og tildeles efter særlige kriterier, ikke efter det såkaldte „vandkande“-princip. Dette suggererer en ensartet fordeling af bonusser, uafhængigt af ydelse eller talent.

Mange veje til målet

Vigtigheden af kunde- og medarbejderbinding må altså ikke undervurderes. Der er flere muligheder for at styrke dem, alt efter udgifter og budget. En af de enkleste er også meget nærliggende: hvis alt kontorudstyr forsynes med virksomhedens logo, er det hele tiden præsent hos medarbejderne og kan på et møde let gives videre til kunden. Alt personaliseret kontormateriale såsom blokke og brevpapir kan de enkelt og let bestille online. Større tiltag såsom events, bonusprogrammer eller andre incitamenter kræver mere planlægning, men har dog som regel også en større effekt. Der er altså ingen grænser for en virksomheds kreativitet, så længe man er opmærksom på målgruppen.